Valóban nem célja a kormánynak a teljes foglalkoztatottság. A gazdaság szakemberei szerint 1-2% munkanélküliség a legoptimálisabb, mivel versenyhelyzetet teremt a munkaerőpiacon, és ez ösztönzi a gazdaság fejlődését.
A kormány 1%-os munkanélküliséget célzott meg, de a magánberuházásokat nem mindig tudjuk pontosan kiszámítani, most például a mezőgazdaság szaladt előre. Célunk az, hogy az állami beruházásokat csökkentsük, és ösztönözzük a magánberuházókat. Ez azzal jár, hogy a folyamatok irányítása nehezebb a kormánynak, de nem is célunk hogy mindent kétzben tartsunk a gazdaságban. Most elsődlegesen az infláció letörésére koncentrálunk, de figyeljük a munkanélküliséget is, hogy ne emelkedjen 1% fölé.
Természetesen diktatúráról szó sincs, ezt Ön is jól tudja.
Kérem fogadja el válaszomat.
Ben Mac szociális, munkaügyi és esélyegyenlőségi miniszter
Tisztelt Széll Endre Képviselő Úr!
A Madén Köztársaság Kormánya ebben a kormányzati ciklusban (értve ez alatt a 4 évest) jelentősen megemelte a minimálbéreket és a minimális szociális juttatásokat, valamint átrendezte - az önök nagyérdemű támogatásával - a Madén adótáblát, mindemellett pedig nagymértékű gazdasági reformokba kezdett. A megugró infláció ennek a következménye, mindazonáltal biztosítani tudom arról, hogy a prognózisok szerint mindez csak átmeneti. Amennyiben a polgárok jövedelmi helyzete tovább romlana, a gazdasági tárca a kormány többi tagjával együtt meg fogja hozni a szükséges intézkedéseket, mindazonáltal úgy vélem, hogy a jelenlegi félévben tapasztalható egy százalék körüli reálbér csökkenés az eddig tapasztalt és ezután várható reálbér növekedéssel szemben elhanyagolható.
Tudja ön, hogy mennyi volt a reálbér 2060 előtt, és azóta mennyi volt az összesített infláció? A madén életszínvonal jelentősen emelkedett az elmúlt néhány évben, köszönhetően a kormány sikeres gazdasági reformjának.
Daniel W. Mcload
A Madén Köztársaság Gazdasági és infrastruktúrális minisztere
LP
Aggodalma jogosnak tűnhet, de szerencsére Kovács úr felvilágosított bennünket. Nekem mint egészségügy miniszternek, elég nehéz beleszólnom az oktatásba. Ellenben Kovács úrnak igaza van, mert hozzánk is jöttek panaszok, hogy sok gyermek nem bírja a napi tornaórát és megeröltető számukra. Sok tornatanár visszaélt hatalmával. Szerencsére Kovács úr ezellen is felfog lépni ígéretet tett. Fontos fiataljaink egészsége, ezért az iskola után tevékenységek az okatási és egészségügyi tárcának köszönhetően mégjobban kibővűl. Akár külön engedélyel yogázni és karatézni is lehet majd. Sok más plusz sportból is lehet választani: túrákat, gyakorlatokat stb. szervezünk közösen.
A lehetőséget nem elvenni, hanem mégtöbbet adni a cél!
a közoktatásban jelentkező pedagógiai problémák vizsgálata, pedagógiai megoldások és eljárások kifejlesztése;
a neveléstudományi kutatások anyagi, intézményi feltételeinek biztosítása.
Most elérkeztük a konkrét válaszadáshoz:
A világszínvonalas madén oktatást nem leépítjük, hanem még jobban felemeljük. A középiskolákban 3O óra lesz kötelező, amiből 25 államilag meghatározott szakosztályoktól függően, még 5 órát a diákok választanak meg. Az iskolán kívüli tevékenység ellenben kötelező, de ezt a diák és szülő közösen választja meg. Számtalan panasz érkezett, hogy a heti 5 testnevelésóra bizonyos diákoknak megterhelő. Ezért aki nem tudja ezt a rendet tartani, az a heti 3 kötelező órán kívül, nem köteles a tornaórára. Ha akar nyelvórára jár, ha akar matematikára stb. Hiszen lesz 3O óra kötelező és minimum 3 óra kell iskolán kívüli tevékenység egy héten, hogy a diákot lezártnak tekinthessük az adott félévre. De ezeket az órákat, úgymond iskolán kívüli tevékenységet szabadon döntheti el. A lényeg, hogy nem lehet egy napra rakni mindent, mert az már 6 plusz 3, 9 óra volna, ami nagyon sok. Napi plusz két tevékenységet végezhet, rendszeres pihenéssel, kondíciókkal, felügyelettel. A másik, még van 5 választható óra, ami kötelező a diákoknak. Aki akar, még választhat plusz két órát bármilyen tárgyból. Tehát kötelező 3 tornaóra, még lehet hozzá kettőt választani és ismételten kijön az öt. Az iskolán kívül megint választhat, ha akar, de ehhez már szakember is kell, nehogy megerőltetővé váljon. Madénia a Kanadai és Skandináv államokban lévő oktatási rendszerhez akar csatlakozni, ami a világon a legjobban működik, a nyugati civilizációkat illetően. Japán az más tál tészta. Költséges dolog, de megéri! A jövő gyermekeinkben van! Hamarosan közzétesszük a tanügyi csomagot és utána még lesz rá idő módosítani, mielőtt a minisztérium bevezeti.
Nem fog szavazás dönteni róla, amikor az Akadémia és a Minisztérium is jóváhagyta és hatáskörük kiterjed erre, de megbeszélünk mindent és módosítunk, ha arra szükség van.
a közoktatási intézmények működésének szakmai szabályait, a tanév rendjét, a kötelező óra keretében történő munkavégzést, a közoktatási intézmények vezetői megbízásával kapcsolatos eljárást; a nevelési-oktatási intézmények névhasználatával kapcsolatos kérdéseket, a diáksportegyesületek és a nevelési-oktatási intézmények kapcsolatát, a közoktatási intézmények ügyintézésének, iratkezelésének általános szabályait, valamint a tanügyi nyilvántartásokat, az adatkezelés rendjét,
a tankerületi oktatásügyi központok működését;
a testi, érzékszervi, értelmi, beszéd-, vagy más fogyatékos gyermekek nevelésével és oktatásával kapcsolatos szakértői javaslat és vélemény, továbbá a beilleszkedési zavarokkal, tanulási nehézségekkel, magatartási rendellenességgel küzdő gyermekekkel kapcsolatos szakvélemény készítésével összefüggő eljárást, a szakértői és rehabilitációs bizottság működését, az országos és más szakértői és rehabilitációs feladatokat;
a tankönyvvé nyilvánítás és a tankönyvtámogatás rendjét;
az iskolaelőkészítés, a tankötelezettség, a képzési kötelezettség teljesítésével kapcsolatos feladatokat, a tanulói jogviszonnyal kapcsolatos egyes kérdéseket, a tanulókat - a szakképzésben való részvétel alapján járó juttatások, kedvezmények kivételével - megillető juttatásokat, kedvezményeket, továbbá az általuk fizetendő díjak mértékét; a diákigazolvánnyal kapcsolatos kérdéseket;
a szakmai vizsgák kivételével a vizsgák rendjét;
a nem helyi önkormányzat által alapított nevelési-oktatási intézmény működése megkezdéséhez szükséges engedély kiadásával kapcsolatos mellékleteket, a pedagógiai szakszolgálatok és a pedagógiai-szakmai szolgáltatások ellátásában való közreműködés feltételeit;
az Országos szakértői névjegyzék és az Országos vizsgáztatási névjegyzék elkészítését és a névjegyzékre történő felvétel eljárási kérdéseit, valamint a felvétel meghosszabbításának feltételeit;
a közoktatással összefüggő feladatok ellátását szolgáló képzéseket;
a bizonyítványok elismerésének és honosításának szabályait, a szakképesítést tanúsító bizonyítványok kivételével.
Feladatai:
a közoktatás hosszú és középtávú fejlesztési terveinek kidolgozása;
a szakmai vizsgák kivételével az országos vizsgarendszer fejlesztése és korszerűsítése;
az iskolahálózat és iskolaszerkezet alakulásához fejlesztési program kidolgozása, az átalakulása figyelemmel kísérése;
kiadja az Országos óvodai nevelési programot és - a Tantervi alapelvek kivételével - a Nemzeti alaptantervet, továbbá iskolatípusonként a kerettanterveket, és ellátja az azok felülvizsgálatával kapcsolatos feladatokat;
ajánlott óvodai foglalkozási programot és ajánlott iskolai tantervet készíttet, külön a nemzeti és etnikai kisebbségi, továbbá a testi, érzékszervi, enyhe vagy középsúlyos értelmi, a beszéd- vagy más fogyatékos, továbbá a halmozottan fogyatékos gyermekek, tanulók nevelési-oktatási intézményeinek;
meghatározza az alapvizsga és az érettségi vizsga követelményeit, és ellátja az azok felülvizsgálatával kapcsolatos feladatokat;
ellátja - a szakképzés kivételével - az Országos szakértői névjegyzékkel és az Országos vizsgáztatói névjegyzékkel kapcsolatos feladatokat;
gondoskodik - a szakképzés szakmai, tartalmi kérdései kivételével - az országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról;
dönt - a szakképzés szakmai tankönyvei kivételével - a tankönyvjegyzékbe történő felvételről, és gondoskodik azok nyilvántartásáról;
gondoskodik - a szakképzés szakmai, tartalmi követelményei kivételével - a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai munka szakmai ellenőrzéséről;
meghatározza a közoktatási intézmény tervezésével, egészséges és biztonságos üzemeltetésével, továbbá - a szakképzés kivételével - a berendezésével, taneszköz-ellátottságával kapcsolatos követelményeket;
javaslatot tesz statisztikai adatszolgáltatásra;
jóváhagyja - a szakképesítést tanúsító bizonyítvány, valamint a kiállításának alapjául szolgáló nyomtatványok kivételével - az iskolák által használt bizonyítvány-nyomtatványokat és a kiállításuk alapjául szolgáló nyomtatványokat, engedélyezi előállításukat és forgalomba hozatalukat.
a tanév rendjében évenként meghatározza a tanév szervezésével kapcsolatos feladatokat, így különösen a tanév kezdő és befejező napját, azt az időszakot, amelynek keretében az iskolai nevelés és oktatás folyik (szorgalmi idő, tanítási év), a tanítási szünetek szervezésének időszakát és időtartamát, az alapvizsga, az érettségi vizsga és a szakmai vizsga időszakát. A tanév rendjében foglaltak minden iskolára kötelezőek.
Szabályozza
a Tantervi alapelvek kivételével a Nemzeti alaptanterv bevezetését és kiadását, a kerettantervek kiadását;
Az iskolában gondoskodni kell az alapvető erkölcsi ismeretek elsajátításáról. Az állami és a helyi önkormányzati iskolák tananyagában biztosítani kell a vallások erkölcsi és művelődéstörténeti tartalmának tárgyszerű és elfogulatlan ismertetését.
Az államnak jogi lehetőséget kell teremtenie ahhoz, hogy nem állami, illetve nem önkormányzati óvodák, iskolák és kollégiumok jöhessenek létre. Az állam és a helyi önkormányzat azonban ilyen óvodák, iskolák és kollégiumok alapítására és fenntartására nem köteles.
Az állam és az önkormányzat anyagi támogatást nyújt a nem állami, illetve nem önkormányzati nevelési-oktatási intézménynek olyan arányban, amilyen arányban ezek - e törvényben foglaltak szerinti megállapodással - állami, illetve önkormányzati feladatot vállalnak át.
A közoktatásban fajhoz, nemhez, nemzethez, nemzeti vagy etnikai csoporthoz való tartozás, lelkiismereti, vallási vagy politikai meggyőződés, származás, vagyoni helyzet, valamint az iskolafenntartó jellege alapján tilos bármilyen hátrányos megkülönböztetés.
Az óvodai nevelés, az iskolai nevelés és oktatás nyelve a madén, illetve a nemzeti és etnikai kisebbségek nyelve. A nemzeti vagy etnikai kisebbséghez tartozó gyermekek, tanulók anyanyelvükön, illetőleg anyanyelvükön és madénul részesülhetnek óvodai nevelésben, valamint iskolai nevelésben és oktatásban. Az oktatás - részben vagy egészben - más nyelven is folyhat.
A tankötelezettségről:
Madéniában minden gyermek tanköteles. A tankötelezettséget az általános műveltséget megalapozó, alapvizsgára felkészítő ismeretek elsajátításával kell teljesíteni.
A gyermek, ha az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget eléri, attól a naptári évtől válik tankötelessé, amelyben a hatodik életévét május 31. napjáig betölti. A szülő kérelmére a gyermek tankötelessé válhat akkor is, ha a hatodik életévét december 31. napjáig tölti be.
A tankötelezettség annak a tanévnek a végéig tart, amelyben a tanuló a tizenhatodik életévét betölti. A testi, érzékszervi, értelmi, beszéd-, továbbá más fogyatékos tanuló tankötelezettsége meghosszabbítható legfeljebb annak a tanévnek a végéig, amelyben a tizennyolcadik életévét betölti.
A tankötelezettség - a szülő választása alapján - iskolába járással vagy magántanulóként teljesíthető.
A tankötelezettség az általános iskolában és az ötödik évfolyamtól kezdődően a gimnáziumban teljesíthető. A tankötelezettség a kilencedik évfolyamtól kezdődően a szakközépiskolában és szakiskolában is teljesíthető.
Ezek után Vérvölgyi asszony még nagyobb szintre emelte a felsőoktatást egy fenomenális törvénnyel. Utána olyan törvények láttak napvilágot, amihez nem kell parlamenti szavazás, csak ha az illető akarja: ilyen volt Polanski kötelező házi olvasmányai, Guba úr javaslata stb.
Egy oktatási miniszter a következőket megteheti, amihez nem kell szavazás:
A Madén Alkotmányában meghatározott művelődéshez való jog esélyegyenlőség alapján való gyakorlásának biztosítása, a lelkiismereti meggyőződés szabadságának és a vallásszabadságnak, a hazaszeretetre nevelésnek a közoktatásban való érvényesülése, a nemzeti és etnikai kisebbségek anyanyelvi oktatáshoz való jogának megvalósítása, a tanszabadság és a tanítás szabadságának érvényesítése, a gyermekek, tanulók, szülők és a közoktatásban foglalkoztatottak jogainak és kötelességeinek meghatározása, továbbá korszerű tudást biztosító közoktatási rendszer irányítása és működtetése céljából az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
E törvény szabályozása kiterjed az óvodai nevelésre, az iskolai nevelésre és oktatásra, a kollégiumi nevelésre és oktatásra, továbbá az ezekkel összefüggő szolgáltató és igazgatási tevékenységre.
A közoktatás magában foglalja az óvodai nevelést, az iskolai nevelést és oktatást, valamint a kollégiumi nevelést. Az iskola a szakképzésről szóló törvényben foglalt feltételekkel vehet részt a szakképzés feladatainak megvalósításában.
A közoktatás intézményeiben mindenki nevelésben és oktatásban részesülhet.
A közoktatás rendszerének működtetése az állam feladata.
E törvény rendelkezéseinek megfelelően a közoktatás szakmailag önálló nevelési intézményei az óvodák, nevelési-oktatási intézményei az iskolai végzettséget, szakképesítést igazoló bizonyítvány kiadására jogosult iskolák, továbbá az alapfokú művészetoktatási intézmények és a kollégiumok.
Óvodát, iskolát, kollégiumot, pedagógiai szakszolgálatot, valamint pedagógiai-szakmai szolgáltatást ellátó intézményt az állam, a helyi önkormányzat, az egyházi jogi személy, a gazdálkodó szervezet, az alapítvány, az egyesület és más jogi személy, továbbá természetes személy alapíthat és tarthat fenn.
Az állam az ingyenes és kötelező általános iskoláról az állami szervek és a helyi önkormányzatok intézményfenntartói tevékenysége, illetve az állami, a helyi önkormányzati feladatellátás keretében gondoskodik. E törvényben foglaltak szerint ingyenes az óvodai nevelés, a középiskolai, a szakmunkásképző iskolai, a szakiskolai nevelés és oktatás, a kollégiumi ellátás, valamint az iskolai nevelést és oktatást kiegészítő szakszolgálatok igénybevétele is.
Az állam és a helyi önkormányzat a nevelés és az oktatás terén vállalt feladatainak gyakorlása során köteles tiszteletben tartani a szülőknek, illetve a gyámnak azt a jogát, hogy vallási és világnézeti meggyőződésüknek megfelelő oktatásban és nevelésben részesülhessenek gyermekeik.
Az állami és a helyi önkormányzati nevelési-oktatási intézmény nem lehet elkötelezett egyetlen vallás vagy világnézet mellett sem. Az állami és a helyi önkormányzati iskola pedagógiai programjában biztosítani kell az ismeretek, a vallási, illetve világnézeti információk tárgyilagos és többoldalú közvetítését.
Visszamegyünk az időben, amikor még minden a kezdetek kezdetén volt. A legelső tanügyi törvényt Radnai Tünde vezette be: a külföldi diákok tanulmányának törvényét. Minket ez a feltett interpellációban kevésbé érint. Utána szintén Radnai Tünde bevezette a járandóság törvényét a felsőoktatásban. Szintén nem érint minket, mert most a középiskolákról és gimnáziumokról van szó. Az első törvény ami részben ide tart, azt ismételten Radnai Tünde vezette be a nyári diákmunkát Lemonella és Madénia között. Ez azóta is rendesen működik, pedig lassan 5O éve született meg. Ezek után létrejött a Madén Tudományos Akadémia, amit Vérvölgyi Jázmin és Kovács Zoltán alkotott meg. Nagy siker övezte. Szeretnék ebből idézni: Nélkülözhetetlen egy Ország részére, mint tudományos, mint kutatási szempontból. Átveheti az összes szerepkört az oktatási fejlesztési tevékenységeket illetően. Én, mint az oktatási miniszter, egyeztettem az Akadémia elnökével, akik áldásukat adták az új tanügyi csomagra, hiszen a törvény kimondja, hogy átveheti az összes szerepkört, ami az oktatás fejlesztését szolgálja. Ez most azt szolgálja. Utána szintén Vérvölgyi és Kovács bevezették a főgimnáziumokat, az alábbi működési tervvel:
Az elméleti főgimnázium profiljai:
1. Matematika – Számítástechnika(Informatika)
2. Filológia (Idegen nyelvű és irodalom szakosztály)
3. Természettudományok (Biológia, Kémia és Fizika)
5. Fa technikum (Fafeldolgozás, Faipar, Erdészet, Kerttervezés)
Utána Dany-T bevezetett törvényeket, amik nem tartoznak ide. Darko úr is bevezetett törvényt, de szintén nem tartozik ide. Utána Vérvölgyi bevezeti a felzárkóztatást a nyugati világhoz a felsőoktatást illetően.
És elérkeztünk azokhoz a törvényekhez, ami minket érint:
Utána néztem az esetnek. Valóban létezik Molnár Kft Antigonban és Gavelában is. A Molnár Kft antigoni székhellyel, hibázott és jogot sértett, hogy nem fizetett parkolási díjat. A parkolási büntető csekket az autótulajdonos láthatta és tudomást kellett róla vegyen, mivel a bírságoló lefotózta, kiállította a megfelelő okmányokat és a gépkocsin hagyta a megfelelő adatokat, majd később újra le lett küldve. Tehát az antigoni Molnár Kft tudott a büntetésről. A területért felelős cég, ezek után végzést kért, hogy a pénzbírságot megkaphassa. A cég neve Auto-rally és őket a Zelkó és Társa Ügyvédi iroda rendezi a jogi ügyeket illetően.
A Gavelában működő Molnár Kft szintén adós egy parkolási díjjal. Az ügyvédi iroda így mindkét cégnek kiállította a fizetés meghagyás kibocsátást. ITT HIBÁZOTT A CÉG és rosszul küldte ki a büntetéseket (rossz címre). Ellenben az antigoni Molnár Kft szólt, amiről a bíróságot is tájékoztatták. A gavelai Molnár Kft azt hitte nem jönnek rá a dologra, és így próbált egy büntetést kiküszöbölni. Azonnal hangos dobra verték, hogy őket jogtalanul büntették meg. Ami nem igaz! Ők is pont úgy törvényt szegtek, csak az adatokat keverte össze az ügyvédi iroda. Azóta kiküldődött a megfelelő végzés, az antigoni Molnár Kft kifizette a bírságot. A gavelai ezt azóta, sem tette meg, annak ellenére, hogy megkapták az összecserélési bizonylatot és a megfelelő adatokat.
Az ügyvédi iroda a bíróság által megrovásban részesült, de a gavelai Molnér Kft még mindig nem fizetett, pedig tudták, hogy ők is törvényt szegtek. A bíróság, volt olyan rendes, hogy nem indított ellenük eljárást, hogy megpróbálták a hatóságokat kijátszani. Mert ilyen esetben, ha rossz adatokat küldenek le, kell szólni az illetékes szerveknek és a hibát azonnal kijavítják. Itt ez sem történt a gavelai Molnár Kft részéről, hanem „szép” csendben hallgattak, hátha megusszák az ügyet, közben meg a hatóságokat hibáztatták.
Köszönöm, hogy szólt ebben az ügyben. Sajnos Ön is félrevezetés áldozata lett!
Ami az inflációt érinti, arra már az előbb válaszoltam, sokkal rosszabb voltak az adatok. Ami a GDP minimális csökkenését illeti, nem tartom vészesnek, hiszen a elmúlt másfél évben a GDP 2,7%-os növekedése után összességében az elmúlt 2 év még mindig a madénia egyik legdinamikusabb fejlődését hozta. Mindazonáltal a külföldi befektetők további ösztönzésével azt a minimális csökkenést, amit az utolsó adatok mutatnak orvosolni lehet.
Először is emlékeztetném, hogy az adóreformot az MSZDP képviselői is megtették, megjegyzem nagyon helyesen hisz arra szükség volt. Másodssor nem tartom jogosnak az interpellációját, hisz egy éve az infláció 6,5%-volt, most pedig 4,8% százalék, tehát a kormány egy év alatt jelentősen csökkentette azt. Persze a továbbiakban is azon van hogy az inflációt még inkább visszaszorítsa. Ha figyeli a folyamatokat nem kérdés, hogy e téren a kormány jó úton van.
Széll Endre interpellációt nyújt be dr. Kovács Nimród Oktatási és Kultúrális Miniszterhez " A fiatalok testi és szellemi leépítése" címmel
T. Miniszter Úr!
Megdöbbenéssel hallottam szavait az "oktatási reformról" és arról, hogy ez természetesen szavazást nem igényel.
T. Miniszter Úr!
Nem is olyan régen lett bevezetve, hogy napi 1 óra testnevelés legyen az iskolákban. Erre az Ön javaslata ezt heti 3 órában maximálná. Továbbá az idegen nyelv oktatás csökkentését illetve komoly közel 30%-os óraszám csökkentését tervezi.
Felhívom figyelmét, hogy a testnevelés órák számáról, illetve az oktatásról törvények rendelkezne, és azokat Miniszteri rendelettel nem módosíthatja.
Sajnálattal veszem tudomásul, hogy Ön a Madén fiatalok testi és szellemi leépítésén dolgozik.
T. Miniszter Úr!
A világszinvonalú Madén oktatást miért kivánja leépíteni?
Széll Endre interpellációt nyújt be Ben Mac Szociális, Munkaügyi és Esélyegyenlőségi Miniszterhez "Itt a kommunizmus-avagy teljes foglalkoztatottság Madeniában" címmel
T. Miniszter Úr!
Nem rég azt halottuk több kormánytagtól itt a Parlament fali között, hogy a teljes foglalkoztatottság az egézségtelen a gazdaság számára, és az a kommunizmus jellemzője.
T. Miniszter Úr!
A legfrissebb stastisztikai adatok alapján Madeniában gyakorlatilag teljes foglalkoztatotság van.
Akkor most A Madén gazdaság egészségtelen?
Akkor most Madeniában diktatórikus kommunizmus van?