Tmaindt hozzszls
|
2008.07.23. 12:06 - |
A DCP benyjtja az albbi Trvnyjavaslatot :
A munkanlkliek tmogatst a DCP mskppen oldan meg :
A mezgazdasg tmogatsnak emelsvel, a munkanlkliek szma valamelyest cskkenthet.(kiadni a munkanlklieknek brletbe a bevetetlen terleteket, minimlis brleti dij fejben), 10 ves minimlis szerzdsre, amibl 5 v admentessget garantlna az llam, ebbl a keresetkbl,a szemlyi jvedelem adjukat, a sajt s csaldtagjaik egszsggyi jrulkaikat , stb. be tudjk fizetni, biztositva munkjukkal a csaldjuk meglhatst, nem beszlve a sajt nbecslsk is helyre llna. Nem reznk magukat feleslegesnek, akit az llam tart el.
Egy id utn a kis gazdasguk fejlesztsben is elre lpst ignyelnnek, teht az orszg gazdasga is emelked tendencit mutatna.
Javaslom tovbb:
azok a munkanlkliek, akik vllaljk a gazdlkods lehetsgt, kapjanak segtsget :ingyenes tovbbkpzs formjban, a nvnytermesztst s az llattenysztst oktat tanroktl.
Kzpontilag koordinlni kellene, hogy ki, mit termeljen (fldrajzi adottsg fggvnyben), amire az llam szavatolja a felvsrlst. (Ha valaki mst termel mint amit elirtak, az llam nem garantlja a felvsrlst.) Igy elre kalkullhatna az llam ( a termelst illeten) s a dolgoz is ( a sajt brt illeten). Elre tudna kalkullni az llam s a gazdlkod. Igy az orszgban nem lenne tultermels semmibl.
(A tultermels a felvsrlsi rak ers cskkenshez vezet, csaldok elszegnyedshez s mukanlklisg nvekedshez)
Az a munkanlkli, aki nem vllaln a felajnlott lehetsget, kapjon pl a mostaninl
50 % -al kevesebb seglyt !
Randnai Tnde
DCP elnke |
[390-371] [370-351] [350-331] [330-311] [310-291] [290-271] [270-251] [250-231] [230-211] [210-191] [190-171] [170-151] [150-131] [130-111] [110-91] [90-71] [70-51] [50-31] [30-11] [10-1]
Benyjtja: KDSZ
Trvnyjavaslat: a lgi kzlekedsrl
Madnia lgterben vgzett replsek szabadsga, a lgi kzlekedsnek s az azzal sszefgg egyb tevkenysgnek, a lgi kzlekeds biztonsgnak, a nemzetkzi szerzdsekben foglalt ktelezettsgek teljestsnek, valamint a polgri s az llami lgi kzlekeds egyttmkdsnek tovbbfejlesztse cljbl az Orszggyls a kvetkez trvnyt alkotja. E trvny hatlya: Madnia lgterben, illetve terletn vgzett lgi kzlekedsre s az azzal sszefgg tevkenysgekre; a madn lgi jrmvel az orszg hatrn kvl vgzett lgi kzlekedsre; a lgi kzlekedsben s az azzal sszefgg tevkenysgekben a rszt vev szemlyekkel, a lgi jrmvekkel, a replterekkel s a lgi kzlekedssel kapcsolatos ltestmnyekkel, berendezsekkel sszefgg jogviszonyokra terjed ki. A lgi jrmvel Madnia lgtern kvl, illetve klfldi lgi jrmvel Madnia lgterben, illetve terletn vgzett lgi kzlekedsre s a lgi kzlekedssel sszefgg tevkenysgre e trvny hatlya nem terjed ki abban az esetben, ha nemzetkzi szerzds eltren rendelkezik. Nem terjed ki a trvny hatlya a Madn Honvdsg lgvdelmi cl kszltsgi replseire. Az llam feladatai: a lgi kzlekeds fejlesztsre vonatkoz - az ptett s a termszetes krnyezet vdelmvel, valamint a gazdasgi fejlds ignyeivel sszehangolt - koncepcik jvhagysa; a lgi kzlekeds hatsgi feladatainak elltsa; a nemzetkzi kapcsolatokban a lgi kzlekedssel sszefgg rdekek s ktelezettsgek rvnyestse; a lgi kzlekeds gazati irnytshoz szksges adatgyjts elrendelse; a lgi kzlekeds rendszeti feladatainak elltsa; a lgi kzlekeds vdelmvel sszefgg biztonsgi feladatok meghatrozsa s a feladatok elltsnak koordinlsa; a honvdelemmel sszefgg lgikzlekedsi feladatok elltsa; orszgos lgiforgalmi irnyt, replstjkoztat, riaszt, lgiforgalmi tjkoztat, lginavigcis s tvkzlsi szolglat fenntartsa; orszgos replsmeteorolgiai szolglat fenntartsa, a bajba jutott lgi jrmvek megsegtsre a nemzetkzi kvetelmnyeknek megfelel kutat-, mentszolglat fenntartsa; az llami tulajdon kereskedelmi replterek s a nem llami tulajdon replterek ltestsnek engedlyezse s szakmai felgyelete; a lgiforgalmi irnyt s replstjkoztat szakszemlyzet kpzse, kpzsnek koordinlsa; a lgi kzlekedssel sszefgg tudomnyos kutatsok koordinlsa. A madn lgtr az orszghatr ltal krbezrt terlet feletti lgtrnek a lgi kzlekeds szmra fizikailag ignybe vehet magassgig terjed rsze. A Madn Kztrsasgot a madn lgtrben teljes s kizrlagos szuverenits illeti meg. A madn lgteret az a lgi jrm veheti ignybe, amely felsgjellel s lajstromjellel, illetleg jogszablyban meghatrozott egyb azonost jelzssel rendelkezik, tovbb amelynek vezetje a lgikzlekedsi hatsg, illetve a katonai lggyi hatsg ltal kiadott szakszolglati engedllyel rendelkezik. Klfldi polgri lgi jrm a madn lgteret a nemzetkzi szerzds alapjn, ennek hinyban a lgikzlekedsi hatsg elzetes engedlyvel veheti ignybe. Az illetkes lgikzlekedsi hatsg engedlyvel replhet a madn lgtrben az a lgi jrm, amely vezet nlkli replsre alkalmas, tovbb a jogszablyban meghatrozott replmodell, illetve repleszkz. Klfldi llami lgi jrmnek a madn lgtrbe val bereplshez a lgikzlekedsi hatsg a Belgyminisztrium, a Honvdelmi Minisztrium s a Klgyminisztrium illetkes hatsgaival egyetrtsben ad hozzjrulst. A madn lgtr ignybevtelnek, felgyeletnek, az ignybevtel korltozsnak s tiltsnak szablyait a Kormny rendeletben hatrozza meg. A madn lgtrben a nemzetbiztonsg, a kzrend s a kzbiztonsg rdekben azonosts cljbl brmely lgi jrm feltartztathat, s meghatrozott esetben leszllsra szlthat fel. A feltartztatott lgi jrmnek a leszllsra val felszltst, illetleg jelzst haladktalanul kvetnie kell. A felszltsnak nem engedelmesked lgi jrmvet a nemzetkzi jogban elfogadott eszkzkkel (pl. llami lgi jrm ltal) knyszerteni lehet, azonban polgri lgi jrm ellen nem alkalmazhat fegyver s a lgi jrm fedlzetn lv szemlyek s a lgi jrm biztonsga ms mdon sem veszlyeztethet. Ha klfldi llami lgi jrm engedly nlkl repl be a madn lgtrbe, illetve a madn lgteret jogosulatlanul hasznlja s a leszllsra utast felszltsnak, jelzsnek nem tesz eleget, akkor a nemzetkzi jogban elfogadott eszkzk (pl. llami lgi jrm ltal leszllsra knyszerts) alkalmazhatk. |
2. Cikkely
Clkitzs
Ezen Egyezmnynek s minden kapcsold - a Felek Konferencija ltal elfogadsra kerl - jogi dokumentumnak a vgs clja az Egyezmny vonatkoz rendelkezseinek megfelelen az veghz-gzok lgkri koncentrciinak stabilizlsa olyan szinten, amely megakadlyozn az ghajlati rendszerre gyakorolt veszlyes antropogn hatst. Ezt a szintet olyan idhatron bell kell elrni, ami lehetv teszi az kolgiai rendszerek termszetes alkalmazkodst az ghajlatvltozshoz, tovbb, ami biztostja, hogy az lelmiszer-termelst az ghajlatvltozs ne fenyegesse, valamint, ami mdot nyjt a fenntarthat gazdasgi fejlds folytatdsra.
3. Cikkely
Elvek
A Feleket az Egyezmny clkitzseinek elrsre s rendelkezseinek vgrehajtsra irnyul intzkedseikben, egyebek kztt, a tovbbiak vezetik:
1. A Feleknek a ma l s az eljvend genercik javra az igazsgossg alapjn kzs, de megklnbztetett felelssgeiknek, valamint sajt lehetsgeiknek megfelelen vniuk kell az ghajlati rendszert. Kvetkezskppen a fejlett orszgot kpvisel Feleknek kell vezet szerepet jtszaniuk az ghajlatvltozs s annak kros hatsainak lekzdsben. |
1. Cikkely
Fogalommeghatrozsok
Jelen Egyezmnyben:
Az ghajlatvltozs kros hatsai jelentik azokat a fizikai krnyezetben vagy lhelyekben bekvetkez - az ghajlatvltozsbl ered - mdosulsokat, melyeknek jelents rtalmas hatsai vannak a termszetes s mestersges kolgiai rendszerek sszettelre, ellenllkpessgre s termkenysgre, a trsadalmi-gazdasgi rendszerek mkdsre, illetve az emberi egszsgre s jltre.
ghajlatvltozs jelenti az ghajlat megvltozst, ami kzvetlenl vagy kzvetve a globlis lgkr sszettelt mdost emberi tevkenysgnek tudhat be, s ami az sszehasonlthat idtartamokon bell megfigyelt termszetes ghajlati vltozkonysgon tli jrulkos vltozsknt jelentkezik.
ghajlati rendszer jelenti a lgkr, a hidroszfra, a bioszfra s az egyb fldi szfrk, valamint azok klcsnhatsainak sszessgt.
Emisszik jelentik az veghz-gzok s/vagy azok elvegyleteinek a lgkrbe trtn kibocstst egy bizonyos terlet felett s meghatrozott idtartam alatt.
veghz-gzok jelentik a lgkr azon termszetes s antropogn gznem alkotelemeit, melyek elnyelik, majd jbl kibocstjk az infravrs sugrzst.
Regionlis gazdasgi integrcis szervezet jelenti egy adott rgi szuvern llamaibl ltrejtt szervezetet, amely illetkessggel br az ezen Egyezmny vagy ennek Jegyzknyvei ltal szablyozott gyek vonatkozsban, s amely bels eljrsi szablyainak megfelelen kell felhatalmazst kapott, hogy az rintett dokumentumokat alrja, megerstse, elfogadja, jvhagyja vagy azokhoz csatlakozzon.
Troz az ghajlati rendszer azon sszetevjt vagy sszetevit jelenti, ahol egy veghz-gz vagy egy veghz-gz elvegylete trozdik.
Nyel jelenti mindazon eljrst, tevkenysget vagy mechanizmust, ami egy veghz-gzt, aeroszolt vagy egy veghz-gz elvegylett eltvoltja a lgkrbl.
Forrs jelenti mindazon eljrst vagy tevkenysget, mely egy veghz-gzt, aeroszolt vagy egy veghz-gz elvegylett bocstja ki a levegbe.
2. Cikkely
Clkitzs
Ezen Egyezmnynek s minden kapcsold - a Felek Konferencija ltal elfogadsra kerl - jogi dokumentumnak a vgs clja az Egyezmny vonatkoz rendelkezseinek megfelelen az veghz-gzok lgkri koncentrciinak stabili |
felismerve, hogy az llamoknak hatkony krnyezetvdelmi jogszablyokat kell trvnybe iktatniuk annak rdekben, hogy a krnyezeti szabvnyok, gazdlkodsi clkitzsek s prioritsok tkrzzk azokat a krnyezeti s fejlesztsi sszefggseket, amelyekre vonatkoznak, tovbb, hogy az egyes orszgok ltal alkalmazott szabvnyok ms orszgok, de klnsen a fejld orszgok szmra esetenknt nem megfelelek vagy nem kvnatosak, illetve szksgtelen gazdasgi s szocilis kltsgekkel jrhatnak,
tudatban lvn annak az rtkes elemz munknak, amit az ghajlatvltozssal kapcsolatban sok orszg vgez, tovbb a Meteorolgiai Vilgszervezet, az Egyeslt Nemzetek Krnyezeti Programja, tovbb egyb szervek, szervezetek s az Egyeslt Nemzetek testletei, valamint ms nemzetkzi s kormnykzi testletek fontos hozzjrulsaival a tudomnyos kutats eredmnyeinek cserjben s a kutats koordinlsban,
felismerve, hogy az ghajlatvltozs megrtshez s kezelshez szksges lpsek krnyezeti, trsadalmi s gazdasgi szempontbl akkor a leghatkonyabbak, ha a vonatkoz tudomnyos, mszaki s gazdasgi megfontolsokon alapulnak, s azokat folyamatosan jrartkelik ezen terletek eredmnyei alapjn,
felismerve, hogy az ghajlatvltozssal kapcsolatos klnfle intzkedsek gazdasgilag sajt jogukon indokolhatk s ugyancsak segthetnek ms krnyezeti problmk megoldsban,
felismerve ugyancsak annak ignyt, hogy a fejlett orszgok vilgos prioritsok alapjn, rugalmas mdon, haladktalanul tegyenek intzkedseket, melyek az tfog vlaszstratgik els lpst kpezik globlis, nemzeti s - ahol ebben megllapodnak - regionlis szinteken, szmtsba vve az veghz-gzokat, kellen mrlegelve azok viszonylagos hozzjrulst az veghzhats ersdshez,
felismerve tovbb, hogy alacsonyan fekv s ms kis szigetorszgokat, valamint a mlyfldi parti, szraz, flszraz vagy rvizeknek, szrazsgnak s elsivatagosodsnak kitett terleteket s a trkeny hegyvidki kolgiai rendszerekkel rendelkez fejld orszgokat az ghajlatvltozs kros hatsai klnsen rzkenyen rintheti,
felismerve, hogy az veghz-gzok emissziinak korltozsra tett intzkedsek klns nehzsgeket jelentenek azon orszgok - s fkppen azon fejld orszgok - szmra, melyek gazdasga kivltkppen fgg a fosszilis tzelanyagok termelstl, felhasznlstl s kiviteltl,
megerstve, hogy az ghajlatvltozsra val reaglst a trsadalmi s gazdasgi fejldssel sszhangban kell koordinlni, tekintettel ez utbbira kifejtett kros hatsok elkerlsre, teljessggel szmtsba vve a fejld orszgok jogos prioritsi ignyeit a fenntarthat gazdasgi nvekeds elrsre s a szegnysg megszntetsre,
felismerve, hogy minden orszgnak, de kivltkppen a fejld orszgoknak hozz kell jutniuk a fenntarthat trsadalmi s gazdasgi fejldsk elrshez elengedhetetlen erforrsokhoz, s annak rdekben, hogy a fejld orszgok elrehaladhassanak e cl fel, energiafogyasztsuknak nvekedni kell, szmtsba vve a nagyobb energiahatkonysg elrsnek s az veghz-gz kibocstsok ellenrzsnek lehetsgeit ltalban, belertve az j technolgik olyan felttelekkel trtn alkalmazsi lehetsgt, melyek ezeket gazdasgilag s trsadalmilag hasznoss teszik,
attl a szndktl vezrelve, hogy az ghajlati rendszert megvdjk a ma l s az eljvend genercik szmra,
a kvetkezkben egyeztek meg: |
Benyjtja: KDSZ
Trvnyjavaslat: az ENSZ ghajlatvltozsi Keretegyezmny kihirdetsrl
2O4O vi VIII. trvny
Az Orszggyls a Rio de Janeirban alrt ENSZ ghajlatvltozsi Keretegyezmnyt e trvnnyel kihirdeti. Az egyezmny madn nyelv szvege a kvetkez:
ENSZ ghajlatvltozsi Keretegyezmny
Az ezen Egyezmnyben rszes Felek
tudomsul vve, hogy a Fld ghajlatnak vltozsa s annak kros hatsai az emberisg kzs gondjt kpezik,
aggdva amiatt, hogy az emberi tevkenysgek az veghzhats gzok lgkri koncentrcijnak jelents emelkedshez vezetnek, tovbb fokozva ezltal a termszetes veghzhatst, ami tlagosan a Fld felsznnek s lgkrnek tovbbi felmelegedst fogja eredmnyezni s krosan befolysolhatja a termszetes kolgiai rendszereket s az emberisget,
figyelemmel arra, hogy az veghz-gzok trtnelmi s jelenlegi kibocstsnak legnagyobb rsze a fejlett orszgokbl eredt, tovbb, hogy a fejld orszgokban az egy fre jut emisszik mg mindig viszonylag alacsonyak s a globlis emisszik fejld orszgokbl szrmaz rsze tovbb fog nni azok trsadalmi s fejldsi ignyeik kielgtse rdekben,
tudatban lvn az veghz-gzokat nyel s troz szrazfldi, valamint tengeri kolgiai rendszerek szerepnek s fontossgnak,
figyelemmel arra, hogy az ghajlatvltozs elrejelzseit szmos bizonytalansg terheli, klns tekintettel annak idztsre, nagysgrendjre, regionlis jellegzetessgeire s idbeni alakulsra,
tudomsul vve, hogy az ghajlatvltozs globlis termszete valamennyi orszg lehet legszlesebb egyttmkdst teszi szksgess s azok rszvtelt ignyli a hatkony s megfelel nemzetkzi cselekvsben, kzs, de megklnbztetett felelssgeiknek s adott lehetsgeiknek, valamint trsadalmi s gazdasgi feltteleiknek megfelelen,
emlkeztetve az Egyeslt Nemzetek Konferencijnak az Emberi Krnyezetrl 1972. jnius 16-n, Stockholmban elfogadott Nyilatkozatnak idevg megllaptsaira,
emlkeztetve arra is, hogy az Egyeslt Nemzetek Chartjnak s a nemzetkzi jog elveinek megfelelen az llamok szuvern joga a sajt krnyezeti s fejlesztsi terveik alapjn felhasznlni erforrsaikat, valamint az llamok felelssge azt biztostani, hogy a fennhatsguk vagy ellenrzsk alatt folytatott tevkenysgek ne okozzanak ms llamok vagy nemzeti fennhatsguk hatrain tl fekv terletek krnyezetben krt,
jlag megerstve az llamok szuverenitsnak elvt az ghajlatvltozshoz kapcsold nemzetkzi egyttmkdseik vonatkozsban, |
3. Cikkely
Alapelv
Az Egyeslt Nemzetek Kartjval s a nemzetkzi jog alapelveivel sszhangban az llamok szuvern joga a sajt erforrsaik felhasznlsa a sajt krnyezetpolitikjuk szerint, s felelssge annak biztostsa, hogy trvnykezsi vagy ellenrzsi terletkn belli tevkenysgk ne okozzon krt ms llamok vagy a nemzeti fennhatsgon kvl es terletek krnyezetben.
4. Cikkely
Illetkessgi kr
Tekintettel ms llamok jogaira, hacsak kifejezetten nem rendelkezik msknt az Egyezmny, ezen Egyezmny rendelkezsei minden Szerzd Fl vonatkozsban rvnyesek
a) a biolgiai sokflesg komponenseinek esetben a nemzeti illetkessg hatrain bell, s
b) azon folyamatokra s tevkenysgekre - tekintet nlkl arra, hogy hatsuk hol jelentkezik -, amelyeket fennhatsguk vagy ellenrzsk alatt, nemzeti fensgterletkn vagy azon kvl vgeznek.
5. Cikkely
Egyttmkds
Minden Szerzd Fl - amennyire csak lehetsges s megfelel - egyttmkdik ms Szerzd Felekkel kzvetlenl, vagy ahol lehetsges, ott az illetkes nemzetkzi szervezeteken keresztl, a nemzeti fennhatsg hatrain kvl es terletek vonatkozsban, valamint a klcsns rdekeket rint ms gyekben a biolgiai sokflesg megrzse s fenntarthat alkalmazsa rdekben. |
1. Cikkely
Clkitzsek
Ezen Egyezmnynek a vonatkoz rendelkezsei szerint kvetend clja a biolgiai sokflesg megrzse, komponenseinek fenntarthat hasznlata, a genetikai erforrsok hasznostsbl szrmaz elnyk igazsgos s mltnyos elosztsa, belertve a genetikai erforrsokhoz val megfelel hozzfrhetsget, a vonatkoz technolgik megfelel tadst - az ezen erforrsokkal s technolgikkal kapcsolatos minden jog figyelembevtelvel - s a megfelel pnzeszkzk biztostst.
2. Cikkely
Fogalmak hasznlata
Ezen Egyezmny cljaira:
Biolgiai sokflesg a brmilyen eredet llnyek kztti vltozatossgot jelenti, belertve tbbek kztt a szrazfldi, tengeri s ms vzi-kolgiai rendszereket, valamint az e rendszereket magukban foglal kolgiai komplexumokat; ez magban foglalja a fajokon belli, a fajok kztti sokflesget s maguknak az kolgiai rendszereknek a sokflesgt.
Biolgiai erforrsok tartalmazzk a genetikai erforrsokat, szervezeteket vagy azok rszeit, populcikat vagy az kolgiai rendszerek brmely ms l komponenst, amely az emberisg szmra tnylegesen vagy potencilisan felhasznlhat vagy rtkes.
Biotechnolgia brmely olyan technolgiai alkalmazst jelent, amely biolgiai rendszereket, l szervezeteket vagy ezek szrmazkait hasznlja fel meghatrozott felhasznls termkek vagy folyamatok ltrehozsra vagy mdostsra.
Genetikai erforrsok szrmazsi orszg azt az orszgot jelenti, amelynek birtokban vannak azok a genetikai erforrsok in-situ krlmnyek kztt.
Genetikai erforrst szolgl orszg azt az orszgot jelenti, amely genetikai erforrsokat szolgltat in-situ forrsokbl gyjtve, belertve mind a vad, mind a hziastott fajok populciit, vagy olyan ex-situ forrsokbl vve, amelyek szrmazhattak, vagy nem szrmazhattak az illet orszgbl.
Hziastott vagy termesztett fajok olyan fajokat jellnek, amelyeknl az emberek sajt hasznukra befolysoltk az evolcis folyamatot.
kolgiai rendszer (koszisztma) jelenti a nvny-, llat- s mikroorganizmus-kzssgek, valamint ezek lettelen krnyezetnek dinamikus egyttest - egy funkcionlis egysgben.
Ex-situ vdelem a biolgiai sokflesg komponenseinek termszetes lhelyen kvli megrzst jelenti.
Genetikai erforrs (genetikai anyag) brmely nvnyi, llati, mikrobilis vagy ms eredet, az rklds funkcionlis egysgeit tartalmaz anyagot jelent.
lhely olyan hely vagy helytpus, ahol egy llny vagy populci a termszetben elfordul.
In-situ felttelek olyan feltteleket jelentenek, ahol a genetikai erforrsok kolgiai rendszereken bell s termszetes lhelyeken lteznek, illetve hziastott s termesztett fajok esetben abban a krnyezetben lnek, hol megklnbztet sajtsgaik kifejldtek.
In-situ vdelem kolgiai rendszerek s termszetes lhelyek megrzst s a fajok letkpes populciinak helyrelltst s fenntartst jelenti termszetes krnyezetkben, valamint hziastott vagy termesztett fajok esetben abban a krnyezetben, melyben a rjuk jellemz tulajdonsgaik kifejldtek.
Vdett terlet meghatrozott vdelmi cl rdekben ltestett vagy szablyozott s fenntartott, fldrajzilag meghatrozott terletet jelent.
Regionlis gazdasgi integrcis szervezet egy adott rgi szuvern llamaibl alakult olyan szervezetet jelent, amelyre a tagllamok truhztk az ezen Egyezmnyben szablyozott gyekkel kapcsolatos illetkessgket, s amely sajt szablyzata szerint, megfelel felhatalmazssal rendelkezik az egyezmny alrsra, ratifiklsra, elfogadsra, jvhagysra s letbelptetsre.
Fenntarthat hasznlat a biolgiai sokflesg komponenseinek olyan mdon s temben trtn hasznlatt jelenti, mely nem vezet a biolgiai sokflesg hossz tv cskkenshez, ezzel fenntartva a benne lv lehetsget a jelen s jv genercik ignyeinek s trekvseinek kielgtsre.
Technolgia magban foglalja a biotechnolgit. |
felismerve szmos hagyomnyos letstlus bennszltt s helyi kzssg szoros s tradicionlis fggst a biolgiai erforrsoktl, s a biolgiai sokflesg megrzsvel, illetve komponenseinek fenntarthat hasznlatval kapcsolatos tradicionlis tudsbl, jtsokbl s gyakorlatbl szrmaz haszon egyenl megosztsnak kvnatossgt,
felismerve a nk alapvet szerept is a biolgiai sokflesg megrzsben s fenntarthat hasznlatban, s megerstve annak szksgessgt, hogy a nknek a biolgiai sokflesg megrzsre vonatkoz politika kialaktsban s kivitelezsben minden szinten teljes rszvtelt kell biztostani,
hangslyozva az llamok, a kormnykzi szervezetek s a nem-kormnyzati szektor kztti nemzetkzi, regionlis s globlis egyttmkds fontossgt s elsegtsnek szksgessgt a biolgiai sokflesg megrzsnek s komponensei fenntarthat hasznlatnak cljbl,
elismerve, hogy j s tovbbi pnzgyi forrsok biztostsa, valamint a megfelel technolgik kell hozzfrhetsge vrhatan lnyeges vltozst eredmnyezhet majd vilgszerte a biolgiai sokflesg cskkensnek kezelsben,
elismerve tovbb, hogy kln intzkeds szksges a fejld orszgok ignyeinek kielgtsre, belertve j s tovbbi pnzgyi forrsok s a vonatkoz technolgik megfelel hozzfrhetsgnek biztostst,
megjegyezve e tekintetben a legkevsb fejlett orszgok s kis szigetllamok sajtos feltteleit,
elismerve, hogy a biolgiai sokflesg megrzsre jelents beruhzsok szksgesek, s hogy ezen beruhzsokbl sokfle krnyezeti, gazdasgi s trsadalmi haszon vrhat,
felismerve, hogy a fejld orszgokban a gazdasgi s trsadalmi fejlds, valamint a nyomor lekzdse az els s legfontosabb priorits,
annak tudatban, hogy a biolgiai sokflesg megrzse s fenntarthat hasznlata alapvet fontossg a vilg nvekv npessgnek lelmezsi, egszsggyi s ms szksgleteinek elltsban, s e clbl lnyeges mind a genetikai erforrsok, mind a technolgik hozzfrhetsge s megosztsa,
megjegyezve, hogy vgs soron a biolgiai sokflesg megrzse s fenntarthat hasznlata az llamok kztti barti viszonyt fogja ersteni, s hozz fog jrulni az emberisg bkjhez,
ignyelve a biodiverzits s komponenseinek fenntarthat hasznlatval kapcsolatos meglev nemzetkzi intzkedsek megerstst s kiegsztst,
eltklten a jelen s jv nemzedkek rdekben a biolgiai sokflesg megrzsre s fenntarthat hasznlatra,
a kvetkezkben llapodtak meg: |
Benyjtja: KDSZ
Trvnyjavaslat: a Biolgiai Sokflesg Egyezmny kihirdetsrl
2O4O vi VII. trvny
Az Orszggyls a Rio de Janeirban, alrt Biolgiai Sokflesg Egyezmnyt e trvnnyel kihirdeti. Az egyezmny madn nyelv szvege a kvetkez:
BIOLGIAI SOKFLESG EGYEZMNY
A Szerzd Felek
tudatban a biolgiai sokflesgben rejl rtkeknek, valamint a biolgiai sokflesg s komponensei kolgiai, genetikai, trsadalmi, tudomnyos, oktatsi, kulturlis, rekrecis s eszttikai rtkeinek,
tudatban a biolgiai sokflesg jelentsgnek az evolciban s a bioszfra letfenntart rendszereinek megtartsban is,
megerstve, hogy a biolgiai sokflesg megrzse az emberisg kzs gye,
megllaptva, hogy az llamok szuvern jogokkal rendelkeznek sajt biolgiai erforrsaik felett,
megllaptva azt is, hogy az llamok felelsek biolgiai sokflesgk megrzsrt s biolgiai erforrsaik fenntarthat mdon trtn hasznlatrt,
aggdva amiatt, hogy a biolgiai sokflesg jelentsen cskken bizonyos emberi tevkenysgek miatt,
tudatban annak, hogy a biolgiai diverzitssal kapcsolatos informci s tuds ltalban hinyzik, s hogy srgsen szksg van tudomnyos, technikai s intzmnyi kapacits kifejlesztsvel azon alapvet ismeretek megszervezsre, melyek alapjn a megfelel intzkedsek megtervezhetk s vgrehajthatk,
megjegyezve, hogy a biolgiai sokflesg jelents cskkensnek vagy elvesztsnek okait ltfontossg elre ltni, megelzni s okait megszntetni,
megjegyezve azt is, hogy ahol a biolgiai sokflesg jelents cskkensnek vagy elvesztsnek veszlye fenyeget, a teljes tudomnyos bizonyossg hinya nem hasznlhat rvknt az e fenyegets elkerlsre vagy mrsklsre irnyul intzkedsek elhalasztsra,
megjegyezve tovbb, hogy a biolgiai sokflesg megrzshez az alapvet kvetelmny az kolgiai rendszerek s termszetes lhelyek in-situ vdelme s a fajok letkpes populciinak fenntartsa s helyrelltsa termszetes krnyezetkben,
megjegyezve tovbb, hogy a mindenekeltt a szrmazs szerinti orszgban vgrehajtott ex-situ intzkedseknek szintn fontos szerepe lehet, |
Benyjtja: KDSZ
Trvnyjavaslat: a tallmnyok szabadalmi oltalmrl
2O4O vi VI. trvny
A madn nemzetgazdasg mszaki fejldsnek, a korszer technika meghonostsnak, valamint a feltallk erklcsi s anyagi elismersnek elmozdtsa rdekben, sszhangban a Madn Kztrsasgnak a szellemi tulajdon vdelme tern fennll nemzetkzi ktelezettsgeivel, az Orszggyls a tallmnyok szabadalmi oltalmrl a kvetkez trvnyt alkotja: Szabadalmazhat minden j, feltalli tevkenysgen alapul, iparilag alkalmazhat tallmny. j a tallmny, ha nem tartozik a technika llshoz. A technika llshoz tartozik mindaz, ami az elsbbsg idpontja eltt rsbeli kzls, szbeli ismertets, gyakorlatbavtel tjn vagy brmilyen ms mdon brki szmra hozzfrhetv vlt. Feltalli tevkenysgen alapul a tallmny, ha a technika llshoz kpest szakember szmra nem nyilvnval. Iparilag alkalmazhat a tallmny, ha az ipar vagy a mezgazdasg valamely gban elllthat, illetve hasznlhat. A tallmnyra szabadalmat kell adni, ha a tallmny bejelentse megfelel az e trvnyben megszabott feltteleknek. A tallmny nem rszeslhet szabadalmi oltalomban, ha kzzttele vagy hasznostsa a kzrendbe vagy a kzerklcsbe tkzne; a hasznosts nem tekinthet a kzrendbe tkznek pusztn azrt, mert valamely jogszabllyal ellenttben ll. A szabadalom a feltallt vagy jogutdjt illeti meg. A szolglati tallmny rtkestse esetn a feltallt tallmnyi dj illeti meg. |
Benyjtja: KDSZ
Trvnyjavaslat: az egyhzak s az llam kapcsolata
2O4O vi V. trvny
Madniban az egyhz az llamtl elvlasztva mkdik. Az egyhz bels trvnyeinek, szablyainak rvnyre juttatsra llami knyszer nem alkalmazhat. Az egyhzakat azonos jogok illetik s azonos ktelezettsgek terhelik. Az llam az egyhzak irnytsra, felgyeletre szervet nem hozhat ltre. Az egyhzi jogi szemly trvnysrtse esetn az gysz pert indt az egyhzi jogi szemly ellen. Az egyhzi jogi szemly ellthat minden olyan nevelsi-oktatsi, kulturlis, szocilis, egszsggyi, sport, illetleg gyermek- s ifjsgvdelmi tevkenysget, amelyet trvny nem tart fenn kizrlagosan az llam vagy llami szerv (intzmny) szmra. E tevkenysgi krben az egyhzi jogi szemly intzmnyt ltesthet s tarthat fenn. Az egyhzi jogi szemly az llam ltal fenntartott nevelsi s oktatsi intzmnyekben - a tanulk s a szlk ignyei szerint - nem ktelez jelleggel (fakultatv tantrgyknt) vallsoktatst tarthat. Az egyhzi jogi szemly vagyona elssorban termszetes szemlyek, jogi szemlyek, jogi szemlyisg nlkli szervezetek adomnyaibl s egyb hozzjrulsaibl, illetleg az egyhzi szolgltatsokrt fizetett djakbl kpzdik. Az egyhzi jogi szemly - az egyhz bels trvnyeiben s szablyaiban meghatrozott mdon, kln engedly nlkl - adomnyokat gyjthet. Az egyhzi jogi szemly - a cljai megvalstshoz szksges gazdasgi felttelek megteremtsre - gazdasgi-vllalkozsi tevkenysget folytathat, a trsadalmi szervezetekre vonatkoz szablyok szerint vllalatot alapthat, tovbb gazdasgi trsasgot hozhat ltre, illetleg abban rszt vehet. Nem tekinthet gazdasgi-vllalkozsi tevkenysgnek, ha az egyhzi jogi szemly: kulturlis, nevelsi-oktatsi, szocilis s egszsggyi, gyermek- s ifjsgvdelmi intzmnyeket mkdtet, a hitlethez szksges kiadvnyokat, kegytrgyakat llt el s rtkest, az egyhzi clra hasznlt pleteket rszlegesen hasznostja, temett tart fenn. Az llam az egyhzi jogi szemly nevelsi-oktatsi, szocilis s egszsggyi, sport, gyermek- s ifjsgvdelmi intzmnyei mkdshez - kln trvny rendelkezsei szerint - normatv mdon meghatrozott, a hasonl llami intzmnyekkel azonos mrtk kltsgvetsi tmogatst nyjt, illetleg a tmogats az ilyen elltsokra elklntett pnzeszkzkbl trtnik. Az egyhzi jogi szemlynek egyb tevkenysge segtsre llami tmogats adhat, amelyet az Orszggyls - az llami kltsgvets elfogadsa sorn - egyhzanknt s konkrt clonknt llapt meg. |
Benyjtja: KDSZ
Trvnyjavaslat: a lelkiismereti s vallsszabadsgrl
2O4O vi IV. trvny
A madniai egyhzak, felekezetek, vallsi kzssgek a trsadalom kiemelked fontossg, rtkhordoz s kzssgteremt tnyezi. A hitlet krbe tartoz munklkodsuk mellett kulturlis, nevelsi-oktatsi, szocilis-egszsggyi tevkenysgkkel s a nemzeti tudat polsval is jelents szerepet tltenek be az orszg letben. A lelkiismereti s vallsszabadsg rvnyre juttatsa, a msok meggyzdst tiszteletben tart, a tolerancia elvt megvalst magatarts elsegtse rdekben, s ennek garancijaknt az egyhzak nllsgnak biztostsa, az llammal fennll kapcsolatainak szablyozsa cljbl - sszhangban az Alkotmnnyal, tovbb a Madnia nemzetkzi ktelezettsgvllalsaival - az Orszggyls a kvetkez alkotmnyerej trvnyt alkotja:
Lelkiismereti s vallsszabadsg mindenkit megillt alapvet emberi szabadsgjog, amelynek zavartalan gyakorlst a Madn Kztrsasg biztostja. A lelkiismereti s vallsszabadsg joga magban foglalja a valls vagy ms lelkiismereti meggyzds szabad megvlasztst vagy elfogadst, s azt a szabadsgot, hogy vallst s meggyzdst mindenki vallsos cselekmnyek, szertartsok vgzse tjn vagy egyb mdon - akr egynileg, akr msokkal egyttesen - nyilvnosan vagy magnkrben kinyilvnthassa vagy kinyilvntst mellzze, gyakorolhassa vagy tanthassa, ha az a svjci egyezmnyt nem srti meg. A valls vagy ms lelkiismereti meggyzds terjesztse a tmegtjkoztatsi eszkzk tjn is trtnhet. Ebben az esetben e tevkenysgre a tjkoztatsra vonatkoz trvny rendelkezseit kell alkalmazni, amit a svjci egyezmny hatrozott meg. Vallsa, meggyzdse s azok kinyilvntsa, illetleg gyakorlsa miatt senkit semmilyen htrny nem rhet s semmifle elny nem illet meg. llami (hatsgi) nyilvntartsba vallsi s ms meggyzdsre vonatkoz adatot felvenni nem szabad. A nyilvntartsban mr szerepl ilyen adatrl csak az rintett szemly vagy - halla utn - egyenesgi rokona rszre adhat tjkoztats. A lelkiismereti s vallsszabadsg gyakorlsban senkit sem szabad akadlyozni, a jog gyakorlsa azonban nem mentest az llampolgri ktelezettsg teljestse all. A szlnek, gymnak joga van ahhoz, hogy a kiskor gyermek erklcsi s vallsi nevelsrl dntsn, s arrl megfelelen gondoskodjk, ha a svjci egyezmnyt nem srti meg. Az egyni s kzssgi vallsgyakorlst lehetv kell tenni a szocilis, egszsggyi, gyermek- s ifjsgvdelmi intzmnyben gondozott, a bntetsvgrehajtsi intzetben fogvatartott szmra a svjci egyezmny szerint. A katonai ltestmnyben a katonai szolglatot teljest a vallst - a szervezet mkdsi rendjvel sszhangban - egynileg szabadon gyakorolhatja. A katonai ltestmnyen kvl a katonai szolglatot teljest egyni s kzssgi vallsgyakorlsa nem korltozhat. Az azonos hitelveket kvetk, vallsuk gyakorlsa cljbl, nkormnyzattal rendelkez vallsi kzssget, vallsfelekezetet, egyhzat hozhatnak ltre. Egyhz minden olyan vallsi tevkenysg vgzse cljbl alapthat, amely az Alkotmnnyal nem ellenttes, a svjci egyezmnyt nem hgja t s amely trvnybe nem tkzik. |
A Kommunista Prt trvnyjavaslata az ombudsmannokrl, Kjurt Polanski tolmcsolsban:
Madeniban jelenleg minden nagy krzetben kt ombudsmann - rdekkpvisel - dolgozik, alacsony fizetssel, gyenge hatkonysggal. Ez elszomort. Ennek folyamodvnya a rengeteg panaszlevl, ami ezen kzalkalmazottak irodjban megoldatlanul hever. Ezekbl egy idzet:
"Tisztelt Gresk Mria!
Levelemet e tmrl immrom harmadik alkalommal kldm el nnek. A megolds mr egy ve vrat magra, de jl tudom, ennek nem az n nemtrdmsge az oka.
Fiam, alulrott K. Rantsekovic, msfl ve betegeskedik a megani krhzban, leukmis, a kezelsekre kltjk a csald jvedelmnek j rszt. Javuls csak az els idkben volt, azta szinte semmi, az orvosok, de mginkbb az polk s az alkalmazottak elutastak. Naponta ltogatom, naponta kell sorban llnom a recepcinl - gy, hogy senki nem ll a sorban, egyszeren a mszakvlts, hisz csak akkor rek r bemenni, egy-msfl rra is elhzdik, kzben a friss munkaer csak dohnyzik s beszlget az ajt eltt.
Az egszsggy megreformlsa ms gy, magasabb, amg a rgi npszavazs volt rvnyben, jobb volt a helyzet. nt csupn arra krem, alljon ki rdekeimrt, ebben a szomor helyzetben legalbb a vrakozssal ne kelljen ennyi idt eltltenem, hadd lssam minden nap, rgtn munka utn a fiamat, aki nagyon masszvan kzd betegsge ellen, kpzelje, kpregnyt is rajzol fjdalmasan sok szabadidejben! s ez a sorozat a helyi lapnl is megjelenik!
Krem, segtsen!
Ksznettel, az aggd anyuka s K. Rantsekovic"
Ezrt most azt javaslom, a parlament szavazza meg, ezentl minden 10000 lakosnl nagyobb vrosban dolgozzon hrom rdekkpvisel, demonstrl emberekkel, ha rtik mira gondolok (trljk el a maffit, mi legynk azok!), s ers trvnyekkel, formlhat legitimitssal, grdlkeny hozzllssal, nagy szervez kszsggel, magasabb brrel s veszlyessgi ptlkkal. ezen tl egy specilis kikpz tanfolyamon kpezznk ombudsmannokat. E clra a Kommunista prt vi 5 milli takt tud elklnteni.
Ami leglis, nem felttlenl legitim! Ezt tartsuk szem eltt, kollgk, k azok, akik szavaznak rnk, legynk felelssggel irntuk! |
A kzt.elnk trv.javaslata
Hajlott koromra val tekintettel lemondok, s javaslom, hogy a t. Hz vlasszon j kzt.elnkt.
Trv.javaslat a kzt.elnk vlasztsnak szablyairl
- A kzt.elnkt az Orszggyls vlasztja 4 v idtartamra.
- A kzt.elnk vlasztshoz 2/3-os tbbsg kell (min. 134 szavazat)
- Kzt.elnknek minden madn szlets, 25. letvt betlttt, bntetlen ellet llampolgr jelentkezhet.
- Akit kzt.elnknek megvlasztanak, le kell mondania minden ms funkcijrl.
- A kzt.elnkt az Orszggyls 2/3-os tbbsgi szavazssal brmikor levlthatja.
- Amennyiben senki nem jelentkezik a posztra, vagy senki nem kapja meg a 134 szavazatot, akkor az elz kzt.elnk ltal kinevezett helyettes veszi t a funkcit, mindaddig, amg az Orszggyls nem vlaszt j kzt.elnkt.
- A kzt.elnk jogosult az oddszok megllaptsra, a vlasztsok kirsra, vits esetekben dntsi joga van.
Gacs Tibor Kzt.elnk |
Tisztelt Elnk r!
A Progresszv Prt – Szocildemokrcia parlamenti frakcijnak alkotmnymdost javaslata a nemzeti kisebbsgi nkormnyzatok ltrehozsra
A Progresszv Prt szerint fontos a madn terleten l, magt nem madnknt meghatroz polgrok kpviselete. Ezrt indtvnyozzuk, hogy a Parlament az Alkotmnyba rgztse a nemzeti kisebbsgek jogait s testleteit
A nemzeti kisebbsgi nkormnyzatok
Ezek az autonm szervezetek kpviselik a legfelsbb szinten a kisebbsgek jogait. Vezetiket a nemzetisghez tartoz, Madnia terletn lland lakcmmel rendelkez vlasztpolgr vlasztja meg ngy vre, egy idben a helyhatsgi vlasztsokon.
A vlasztsokon indulhatnak a madn politikai prtok, sajt, nll kisebbsgi prtok, alaptvnyok vagy fggetlen sznekben is. Azok a kisebbsgek alapthatnak politikai egyesletet, amelyek rendelkeznek sajt nemzetisgkn bell legalbb 2%-nyi taggal.
Minden olyan nemzetisg, amely a lakterletn legalbb 5%-os szmot mutat, ltrehozhat teleplsi kisebbsgi nkormnyzatot. Az a nemzetisg, amely egy adott rgin bell a telelsek legalbb 15%-ban alaktott nkormnyzatot.
Orszgos nkormnyzatot az a nemzeti kisebbsg alakthat, amely a rgik legalbb 1/3-ban regionlis kisebbsgi nkormnyzatot alaktott.
A Madniban a teljes lakossgon bell legalbb 1%-kal rendelkez kisebbsgek (kvta):
- gigantiaiak
- lemonellaiak
- spanyolok
- nmetek
- grgk
Az Orszgos Kisebbsgek Regionlis nkromnyzati Tancs (OKR) a vlasztsok utn egy hnappal sszel, ahol a regionlis vezetk dntik el, hogy ki legyen a Parlament ltaluk deleglt tagja mint nemzetisgi kpvisel.
|
Benyjtja: Vrvlgyi Jzmin (KDSZ) s Danny T. (LP)
A filmgyrts az egsz vilgon ms rendszerben mkdik. Sok amerikai film 3D animcit, robottechnikt hasznl. A filmesek szakszervezetekbe tmrlnek, munkjuk igen jl szervezett, szerzdseikben elre meghatrozott tiszteletdjakat ktnek ki. Eurpban a filmmvszet dominl s nem a filmipar. A fizetsek sokszor nagyon alacsonyak, kisstbbal dolgoznak, a forgatsi nyersanyaggal takarkosan bnnak.
Eljtt az ideje, hogy Madnia szintn filmipari hatalomm vljon. Ennek rdekben az llam megalaptja a Madn Filmakadmit. Dabukkban valaha elkszlt a Hollywoodi Stdi mely kontinenshress vlt.
A Madn filmakadmia clja, hogy vilgsiker mveket alkothasson Madnia, kivl sznszeket kpezzen ki s az Amerikai Egyeslt llamok filmiparval kzs koprodukcikban egytt dolgozni. |
Benyjtja: LP
Trvny a vendgmunksok szmnak szablyozsrl, s a nyugdjasok, s a fiatalok munkalehetsgrl
Mivel Madniban a vendgmunksok szma nagy mrtket rt el, a madn kormny cselekvsre sznta el magt. Trvnyjavaslatunk rtelmben, gtat vetnk a vendgmunksok szabad beramlsnak. Azt akarjuk elrni, hogy orszgunkban ne lehessen egyszerre tbb 650 ezer vendgmunksnl. Ez all kivtelt kpezhetnek az olyan elismert klfldi szakemberek, akadmikusok tanrok, gyvdek, mrnkk, kiknek munkja klnsen hasznos Madnia szmra. Az esetkben kivtelt tesznk s velk tlphet a 650 ezres korlt.
A trvny termszetesen nem vonatkozik a klhoni madnokra. Azokra akik ketts llampolgrsggal rendelkeznek, s azokra is akik mg nem rendelkeznek ezzel a dokumentummal, de a bizonytani tudjk madn szrmazsukat. Hisz k madnoknak tekintendk. A klhoni madnok orszgunkba val bejutst termszetesen ez a trvny nem korltozza.
S hogy a vendgmunksok beramlsnak meglltsa ne okozzon munkaerhinyt a kormny szintn cselekedni akar. A helyzetet gy akarjuk megoldani, hogy azon nyugdjasok, ki nyugdjba vonuls utn hajlandak munkahelykn tovbb dolgozni azt megtehessk, de csak abban az esetben ha erre igny van a munkltat rszrl is, s akkor ha a nyugdjas foglalkoztatsa nem vesz el munkahelyet a fiatal munkaerktl.
Ami a fiatalokat illeti, velk is ptolni lehet a munkaerhinyt. E trvnnyel szablyozzuk a dikmunkt is. A dikmunka ideje is beleszmtson a munkavekbe ktelez jelleggel. Mint tudjuk eddig a munkltatk gyakran kibjtak azon ktelezettsg all, hogy a dikmunkt vgzket bejelentsk. Most e trvny ktelezni fogja r ket, gy a fiatalok szvesen fognak dolgozni, hisz tudjk, hogy munkjuk nem vsz krba, hisz komoly hivatalos szerzdssel rendelkeznek majd s az alapjn llnak munkba. |
Benyjtja: KDSZ
Parlamenti szavazs II:
Ha elismeri Madnia Tradentet kln orszgnak, tmogassa az Uni felvtelre? |
Benyjtja: KDSZ
Parlamenti szavazs I.:
Az ENSZ s az Interrai Uni elismerte Tradent fggetlensgt. Ennek rtelmben a Madn llamnak is lpnie kell. A kormny parlamenti szavazst tart a kvetkez krdsben:
Madnia Kztrsasga elismerje Tradent fggetlensgt, mint kln llamot? |
(folytats)
llami felsoktatsi intzmnyt az Orszggyls ltesthet s szntethet meg. Nem llami felsoktatsi intzmny az Orszggyls hozzjrulsval (llami elismersvel) ltesthet.
A felsoktatsi intzmnyek feladata:
a felsfok szakemberkpzs;
felkszts a nemzeti s az egyetemes kultra kzvettsvel az rtelmisgi ltre;
felkszts a tudomnyos ismeretek bvtsre s alkalmazsra, mvszeti s ms alkotsok, eredmnyek ltrehozsra; tovbb feladata
a tudomnyok, a mvszetek s a kultra fejlesztse.
Jogszablyokban meghatrozott felttelek mellett a felsoktatsi intzmnyek termszetbeni s pnzbeli juttatsokkal, tovbb sztndjakkal s ms eszkzkkel segthetik kpzsi s kutatsi feladataik megoldst.
A felsoktatsi intzmnyek feladataikat az oktatk, a tudomnyos kutatk, ms foglalkoztatottak s a hallgatk egyttmkdsvel valstjk meg.
Egyetemen - fiskolai karon kvl is - folyhat fiskolai kpzs.
A felsoktats ltalnos nyelve a madn; kpzs azonban brmely nemzeti s etnikai kisebbsgi nyelven, s - rszben vagy egszben - ms nyelven is folyhat.
Az llami felsoktatsi intzmnyekben a feladatok elltsnak, a felsoktats fejlesztsnek alapvet anyagi feltteleit az llam biztostja. Ezeket a feladatokat az intzmnyek
kzponti kltsgvetsi tmogats;
az llamhztarts ms alrendszereibe tartoz forrsok;
tandj s ms hallgati trtsek, ignybe vett szolgltatsok dja;
az alap- s vllalkozsi tevkenysg bevtele;
adomny jelleg s ms bevtelek felhasznlsval;
llami vagyon, illetleg szerzds alapjn, tovbb adomnyknt kapott sajt vagyon hasznlatval ltjk el.
|
|